Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pegawai Pada BPS OKU Selatan

Authors

  • Purwanto Purwanto Universitas Terbuka
  • Desy Irana Dewi Lubis Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma
  • Syamsul Bahri Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma

DOI:

https://doi.org/10.55601/jwem.v15i1.1607

Keywords:

Employee Satisfaction, Service Quality

Abstract

This study aims to analyze the effect of service quality on employee satisfaction at the BPS Office of Ogan Komering Ulu Selatan Regency. The research method used is a quantitative approach with data collection techniques using a Likert scale-based questionnaire. The sample of this study involved all employees in the office, which was 19 people. The results of the simple linear regression test showed that service quality has a positive and significant effect on employee satisfaction with a regression coefficient of 0.534 and a significance value of 0.002. Validity and reliability tests showed that the research instrument was valid and consistent, with a Cronbach's Alpha value of 0.871 for service quality and 0.887 for employee satisfaction. The analysis of the coefficient of determination (R²) showed that 44.4% of the variation in employee satisfaction was explained by service quality, while 55.6% was influenced by other factors. This study emphasizes the importance of improving service quality in order to increase employee satisfaction and create a productive work environment 

References

Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, Masita, Ardiawan, K. N., & Sari, M. E. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Adhitama, A. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Fasilitas dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Tokopedia (Studi Pada Pengguna Tokopedia). EMABI: Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 1(2), 71–79.

Amelia, D., Setiaji, B., Primadewi, K., Habibah, U., Lounggina, T., Peny, L., Rajagukguk, K. P., Nugraha, D., Safitri, W., Wahab, A., Larisu, Z., Setiaji, B., & Dharta, F. Y. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Andreawan, M., & Daulay, S. M. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kedisiplinan Terhadap Kepuasan Kerja Pegawai RSU Latersia Binjai. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(3), 68–82.

Indartini, M., & Mutmainah. (2024). Analisis Data Kuantitatif: uji Instrumen, Uji Asumsi Klasik, Korelasi dan Linier Berganda. Lakeisha.

Kusuma, W., & Marlena, N. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan Jasa Transportasi Go-Jek Di Kota Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(2).

Muti, R. (2020). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Kerja Perawat Di ruang Inap RSU Tenriawaru Kab. Bone. Jurnal Kesehatan Luwu Raya, 7(1).

Pasaribu, P. J., Baihaqi, & Yumiati. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan , Kualitas Produk Dan Pemasaran Relasional. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(2), 267–276.

Poetri, R. I., Mantikei, B., & Kristiana, T. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Melalui Kepuasan Kerja Pegawai Pada Kantor BPPRD Palangka Raya. Journal of Environment and Management, 1(3), 179–186.

Rachman, M. (2021). Manajemen Pelayanan Publik. Tahta Media Grup.

Rahayu, F. S., & Raspati, G. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja dan Kepuasan Kerja Terhadap Komitmen Organisasional Karyawan Pada Badan Pusat Statistik Kota Sukabumi. Jurnal Mahasiswa Manajemen, 1(2), 127–150.

Safrizal, H. B. A. (2023). Buku Referensi: Kepuasan Kerja. Eureka Media Aksara.

Sahir, S. H. (2021). Metodologi Penelitian. KBM Indonesia.

Sebayang, T. E., Jati, P., Atmojo, K., Hayati, N., Elshifa, A., Safari, B., Syarifuddin, Siswanto, A., Afiyah, S., & Budiharjo, J. (2023). Buku Ajar: Manajemen Sumber Daya Manusia (Issue November). Sonpedia Publishing Indopnesia.

Sirojudin, Nurwidiawati, D., Mailani, A., S, R. A., & Irawan, A. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Kantor Pos Sindanglaya Cipanas. El-Ecosy: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 01(01).

Sudana, I. K., Anggreni, N. L. P. Y., & Indrawan, I. P. E. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Kober Mie Setan ( Studi Kasus Kober Mie Setan Peguyangan). Jurnal Widyadari, 22(2), 555–561. https://doi.org/10.5281/zenodo.5574445

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.

Sundari, U. Y., Panudju, A. A. T., Nugraha, A. W., Purna, F., Erlina, Y., Nurbaiti, N., Kalanggi, S. Y., Afifah, A., Suheria, Elsandika, G., Setiawan, R. Y., Aalfiani, L., & Pereiz, Z. (2024). Metodologi Penelitian. CV. Gita Lentera.

Swarjana, I. K. (2022). Populasi-Sampel: Teknik Sampling dan Bias Dalam Penelitian. Andi.

Zahriyah, A., Suprianik, Parmono, A., & Mustofa. (2021). Ekonometrika: Teknik dan Aplikasi Dengan SPSS. Mandala Press.

Downloads

Published

30-04-2025